Mercedes-AMG har fått ett alldeles eget kapitel i motorsporthistorien.
Allt började sommaren 1971 – med en 1,5 ton tung bjässe kallad Röda suggan.
De populära modellerna från BMW, Alfa Romeo och Ford, med en mängd segrar i bagaget, gjorde sig redo för start i årets 24-timmarslopp. På den belgiska racerbanan Spa-Francor- champs 1971 fanns också de mer udda inslagen. En av dessa var en liten grupp entusiaster från Großaspach norr om Stuttgart, som kallade sig AMG.
Teknikerna Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher hade tidigare lämnat Mercedes-Benz i Untertürkheim för att 1967 starta upp en egen verkstad. Duons senaste projekt stod nu redo för avfärd: en röd 300 SEL. V8:an på 6,3 liter var kraftigt omarbetad med nya kamaxlar, kolvar, insugningsrör, avgasrör och allt annat som kunde höja prestandan. Cylindervolymen hade ökats till 6,8 liter och originalets 250 hästkrafter blev allt som allt till cirka 420.
AMG-motorn var mer än dubbelt så stor som konkurrenternas, och med en vikt på runt 1,5 ton var sedanmodellen också betydligt tyngre än de mindre sportcoupémodellerna. Bilen fick det inte alltför smickrande öknamnet ”die rote Sau” – Röda suggan.
Men tvivlet vändes snart till respekt.
Bilen hade visserligen fler stopp i depån än någon annan racerbil, på grund av den höga bränsleförbrukningen och en imponerande förmåga att slita däck. Men den råstarka och robusta V8:an, med sitt karakteristiska mullrande, klarade utan problem det utmanande dygnet och blev inte bara publikens favorit. Vad som nästan började som en ploj slutade dessutom med klasseger – och en andraplats totalt i loppet.
Världen fick upp ögonen för AMG. Även Mercedes-Benz i Stuttgart imponerades av de tidigare kollegernas bedrift. Om Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher kunde förvandla en stor och tung sedan till en vinnande racerbil, vad mer var de då kapabla till?
Framgången på Spa-Francor- champs den där helgen 1971 fick ett alldeles eget kapitel i motorsporthistorien. För de två män som stod bakom succén hade historien precis börjat.
Do you want to receive similar articles directly to your email in the future?
Subscribe here