Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ kombi har gjort det snabbaste varvet som någon kombi-bil någonsin presterat på Nürburgrings Nordslinga. 7:45,19 är en tid som för inte många år sedan var förbehållen supersportbilar…
Det finns många sätt att mäta prestanda i bilar. Acceleration, toppfart, effektsiffror…
Men många är eniga om att det kanske mest rättvisande testet av alla är de 20 km runt ”The Green Hell”, som Nürburgrings nordslinga kallas. I en aldrig sinande ström av 73 långa och snabba kurvor, raksträckor och backar med 300 meters höjdskillnad omgivna av Eifel-bergens skogar får både drivlina, bromsar och chassi bekänna färg.
Här är du aldrig bättre än din senaste varvtid.
Nordslingan är också en integrerad del av utvecklingsarbetet bakom alla nya AMG-modeller.
Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ kombi, som det fullständiga namnet är, visade genom att ta sig runt de 20,600 meterna på 7:45,19. Det ger en snittfart på 158 km/tm. Siffrorna blir inte mindre imponerande med tanke på att detta är en 5-sitsig bil som kan lasta drygt 1,8 kubikmeter last och som väger in på i runda slängar två ton.
Liksom sedanversionen är bilen bestyckad med AMGs 4-liters dubbelturbo V8 på 612 hk. 9-växlad automat och helt variabel fyrhjulsdrift får ner kraften i marken. Fyrhjulsdriften flyttar blixtsnabbt kraften mellan fram och bakhjulen på ett sätt som ger dig en nästan sanslös kontroll.
När du lämnar racerbanorna får du en bil som är hur snäll som helst, och där cylindrar som inte arbetar stängs ner. Resultatet är en förbrukning vid blandad körning på 0,91 l/milen eller 0,75 l/milen landsväg.
För den som gillar siffror kan upplysas om att 0-100 går på 3,5 sekunder. Om man inte kopplar in ”drift mode”. Då stängs de elektroniska hjälpsystemen av och prestandan sjunker – men mungiporna åker upp i öronhöjd i takt med att doften av bränt gummi letar sig in i kupén.
Det är då kombiversionen kommer till sin rätt – eftersom du då kan ha med dig en extra uppsättning däck …
Är du nyfiken på hur bilen känns så kan du ju se och höra vad Top Gears Chris Harris sa och gjorde när han fick ha sedan-modellen i sina händer en dag…
Bygg din egen version här:
Do you want to receive similar articles directly to your email in the future?
Subscribe here