Motorproduktionen i Affalterbach är en helig plats för alla AMG-fans.
Bakom varje motor står en och samma person – som sätter sin signatur på motorblocket.
På Mercedes-AMG i Affalterbach skapas de kraftfulla motorer som har gjort märket världsberömt. Men där inne är det inte mycket som påminner om en fabrik. Det är snarare som ett laboratorium med full ruljans, där golven är ljusa och väggarna vita. Mekanikerna bär prydliga pikétröjor och handskar.
Omkring 220 handplockade mekaniker producerar årligen flera tusen motorer här. Olika, exklusiva tillverkningar sätts ihop i den berömda byggnaden: bland annat V8-motorn, den mäktiga V12:an till 65-modellerna och racermotorn till GT3-versionen av GT-modellen.
Varje enskild motor byggs av en och samma mekaniker, från början till slut, enligt filosofin ”one man, one engine.” Motorn består av cirka 800 delar och genom att registrera alla komponenter vet man precis vilka kolvar, ventiler och så vidare som har använts till en specifik motor. Mekanikerna arbetar med intelligenta verktyg, men utan mänskliga ögon, händer och hjärnor skulle produktionen stå stilla. Här finns inga robotar eller löpande band. Kedjor och kugghjul monteras för hand och ständiga mätningar ser till att allt är exakt rätt.
En enda V8-motor tar omkring tre och en halv timme att bygga och i slutet av produktionslinjen provtrycks motorn med helium. Minsta lilla läckage avslöjas. Därefter monteras motorn i en bänk och kalltestas, där en maskin roterar motorn för att kontrollera att de olika delarna fungerar som de ska. När även elektroniken kontrollerats, och de sista delarna hamnat på plats, återstår en allra sista montering: En metallplakett med mekanikerns personliga signatur på.
Ännu en AMG- motor är klar för leverans.
Bilarna, tillverkade i Mercedes-Benz fabriker, står redo. Men för vissa motorer blir det istället en tur till testrummet, där även nya motorer utvecklas. Motorn spänns fast i en bänk som kan simulera allt från vanlig körning till full gas på olika racerbanor. Gas och växellåda styrs av en dator, förloppet övervakas av en rad sensorer, och den kraftfulla AMG-drivlinan utsätts för enorm belastning.
Det är ju trots allt här, bakom kulisserna i Affalterbach, som hästkrafter väcks till liv.
Do you want to receive similar articles directly to your email in the future?
Subscribe here