Han har ett unikt finger med i världens vassaste racermotorer och följs av 180 000 fans på Instagram.
Varje motor som sätts ihop för hand hos Mercedes-AMG är unik. Och ändå finns det vissa motorer som är mer speciella än andra. I en liten vrå på motorfabriken i Affalterbach byggs de mest kraftfulla av dem alla – och det är här vi hittar Michael Kübler.
Han är inte bara utbildad och certifierad för att sätta ihop V8:an på 6,2 liter som används i fabrikens GT3-racerbilar i hela världen. Han bygger också den mäktiga V12:an på 6,0 liter som Mercedes-AMG bygger för den italienska superbiltillverkaren Automobili Pagani.
Detta gör ”Mr. AMG” helt unik på fabriken och de 180 000 följarna på Instagram talar sitt tydliga språk: Michael Kübler är en superstjärna bland AMG-fansen. Han är, som han själv säger, född in i en ”Daimler-dynasti” och har sedan 1998 satt ihop över 2 500 motorer – de flesta av dem V12-motorer till toppmodellerna.
Medan det tar mellan två och tre timmar att bygga den fyraliters V8-biturbo som hamnar i de vanligare bilarna, tar det en hel dag för Michael Kübler att bygga Pagani-motorn. Men det är ändå inget mot V8-motorn till GT3-racerbilarna.
”Jag behöver tre dagar för att bygga en racermotor”, säger Michael Kübler, en av ytterst få som tillåts sätta ihop de limiterade motorerna.
När GT3-motorn är färdigbyggd monterar Michael Kübler plaketten med sin berömda signatur på. Sedan skickas motorn vidare till HWA, som står för utvecklingen och produktionen av alla racerbilar till både GT3- och DTM- serien. Företaget HWA startades av den ena grundaren till AMG, Hans Werner Aufrecht, och Michael Kübler själv undervisar nu teknikerna på HWA om motorerna från Mercedes-AMG.
Det är alltid ett stort ögonblick för Michael Kübler – eller ”f1mike28”, som han heter på Instagram – att se GT3-racerbilarna köra över mållinjen med motorer som han själv har byggt.
”Det är en väldigt speciell känsla,” säger han.
Do you want to receive similar articles directly to your email in the future?
Subscribe here