När faror hotar på racingbanan rivstartar en annan bil och tar täten.
Mercedes-AMG är sedan många år Formel 1-seriens officiella säkerhetsbil.
Bitar som lossnat från bilarna, för mycket vatten på banan eller ett fordon som stannat på ett farligt sätt – när faror hotar på banan är det dags att dra fram säkerhetsesset ur rockärmen: Bernd Mayländer.
Som förare av Formel 1-seriens officiella säkerhetsbil rullar han ut sin Mercedes AMG GT S framför de hungriga racerbilarna.
”Jämfört med Formel 1-bilarna ser det ut som om vi kör i gånghastighet. Men du ska praktiskt taget köra så snabbt du kan. En säkerhetsbil ska inte köra för långsamt. Då blir racerbilarnas däck kalla, vilket håller tillbaka bilarna när loppet startar igen”, säger Bernd Mayländer.
I sin nuvarande GT S, som ofta kommer upp i 250 km/h ute på banan, är det framför allt den digitala utrustningen i kupén som skiljer sig mot vägversionen. Två surfplattor visar tv-bilder och en animering av banan, så att Bernd har full koll på vad som händer och var.
”GT-modellen har enorm potential. Du kan hålla dig en bra bit under bilens gränser och ändå köra tillräckligt snabbt för att Formel 1-bilarnas däck ska hållas varma.”
Numera är en säkerhetsbil i stort sett inredd som en racerbil, med djupa stolar och säkerhetsbur. Annat var det under Bernd Mayländers första uppdrag år 2000 i Melbourne. Bilen, en Mercedes-Benz CL 55 AMG, var i stort sett omodifierad.
”Vi hade bara en walkie-talkie och åkte på lädersäten,” säger han och ler. ”Och när loppet var över körde jag bilen tillbaka till Stuttgart.”
I nästan 17 år har Bernd Mayländer skött uppgiften och i dag rattar han sin nionde säkerhetsbil från Mercedes-AMG: Efter starten med CL 55 AMG kom en SL 55 AMG och därefter en SLK 55 AMG.
”Den var riktigt kul – lätt, smidig och aggressiv. Det bästa var nästan att man hade tagit bort ljuddämparna, så den gav i från sig ett våldsamt vrål när jag blev utsläppt,” skrattar han.
En annan favorit är SL 63 AMG, som var den officiella Formel 1-säkerhetsbilen säsongen 2008 och 2009.
”Den hade modifierade bromsar, modifierat kylsystem amt modifierad motor och mekanik på bakaxeln. Den hade också MCT-växellåda 59 med dubbelkopplingsfunktion,” förklarar
Bernd.
Det är inte svårt att förstå varför motorfantaster världen över tycker att Bernd Mayländer har världens bästa jobb.
Do you want to receive similar articles directly to your email in the future?
Subscribe here