AMG har triumferat, överraskat, imponerat och fascinerat entusiaster över hela världen i 50 år.
Förra året såldes över 100 000 AMG-modeller vilket innebar ett rekord. Deras resa började 1967 när Aufrecht Melcher Großaspach Ingenieurbüro, Konstruktion und Versuch zur Entwicklung von Renn motoren grundades i en före detta kvarn i den tyska staden Burgstall. Företaget kallade sig AMG, första bokstaven i grundarnas efternamn och G står för Aufrechts födelsestad, Grossaspach.
Historiska milstolpar för AMG
En historisk händelse i AMGs historia skedde i Belgien 1971 där ett racerlopp pågick i 24 timmar och en Mercedes 300 SEL ombyggd AMG var en av de tävlande. Bilen vann sin klass och kom på en imponerande andraplats totalt i den stora tävlingen på Spa-Francorchamps. Hemligheten till vinsten var V8:an på 6,8 liter som gav den stora, tunga och vrålande sedanmodellen en extrem prestanda.
Fem år senare uppfördes en helt ny fabrik i Affalterbach vilket förvandlade den lilla verkstaden till tillverkare av kraftfulla sportbilar baserade på personbilar från Mercedes-Benz. Erhard Melcher utvecklade det första cylinderhuvudet med 4-ventilsteknik 1984, denna innovation användes i 5-liters V8:an från toppmodellen Mercedes-Benz 500 SEC.
1988 förstärktes samarbetet mellan AMG och motorsportavdelningen på Mercedes-Benz. Fabriken i Affalterbach stod nu inte bara för utvecklingen av modellen 190 E för motorsport, utan låg också bakom Mercedes-Benz deltagande i tyska standardvagnsmästerskapet DTM. Två år senare inleddes det formella samarbetet mellan AMG och personbilsavdelningen på Mercedes-Benz. Året därpå påbörjades utvecklingen av de första sportversionerna av Mercedes-Benz standardmodeller.
Den första officiella AMG-modellen marknadsfördes av Mercedes-Benz 1993, modellen fick namnet C36 och den hade en 3,6-liters 6-cylindrig radmotor på 280 hästkrafter.
En viktig milstolpe för AMG skedde 1996 när den AMG-modifierade E-klass – E50, introducerades med sin 5-liters V8:a. Bilens 347 hästkrafter förenade lyx och prestanda på ett aldrig tidigare skådat sätt. Den kraftfulla sedanmodellen accelererade från 0-100 km/h på 5,7 sekunder och bilen hade en reglerad topphastighet på 250 km/h. Bilarna levererades färdiga till Affalterbach och byggdes därefter om till riktiga AMG-modeller. Formel 1 fick 1996 en C 36 AMG som säkerhetsbil och sedan dess har en Mercedes-AMG alltid kört längst fram i världens snabbaste bilsport.
AMG idag
Mercedes-AMG har varit ett helt integrerat dotterbolag i Daimler-koncernen sedan 2005. Utvecklingen av racerbilar gick över till HWA, som grundades av Hans-Werner Aufrecht. HWA tillverkar idag motorer till bland annat DTM- och Formel 3-serien.
AMG har ett hållbart tankesätt inför framtiden och därför finns SLS AMG Electric Drive som släpper ut 0 gram CO2. Den lanserades 2013 och var den första helt eldrivna bilen från Mercedes- AMG. I konceptet har man använt sig av teknik från Formel 1, med sina 740 hästkrafter är det den snabbaste elbilen hittills i världen.
Idag är 1 500 personer anställda på Mercedes-AMG i Affalterbach. Där arbetar man fortfarande enligt filosofin ”One man, One engine” – som innebär att varje motor sätts ihop av en och samma tekniker. AMGs varumärke växer, det finns 400 AMG Performance Center idag som är fördelade på 40 olika länder. Dessutom finns det 48 000 medlemmar till AMG Private Lounge – ett online-community där ägare till Mercedes-AMG kan registrera sig för att få nyheter, exklusiva erbjudanden och inbjudningar till evenemang i hela världen.
Det finns 29 modeller av Mercedes-AMG finns för närvarande tillgängliga på den svenska marknaden.
Do you want to receive similar articles directly to your email in the future?
Subscribe here